Het is 06 sep 2010, 17:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Alleen maar nette mensen: fictie of realiteit?
BerichtGeplaatst: 16 nov 2009, 16:21 

Niet alleen de voor De Inktaap genomineerde roman van Dimtri Verhulst deed veel stof opwaaien, ook Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje moest het regelmatig ontgelden. Veel donkere vrouwen waren not amused door de roman van Vuijsje. Lees bijvoorbeeld de column van Anousha Nzume: (http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/3345/Roman_Robert_Vuijsje_lokt_koloniaal_seksisme_uit_). Nzume herkent zich duidelijk niet in het beeld dat Vuisje van de donkere vrouw heeft geschetst. In het tijdschrift Contrast zegt Vuijsje het volgende: “Enerzijds zeg ik: dit is een roman, het is fictief. Anderzijds zeg ik ook: dit is hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat. Nu zijn er mensen die zeggen dat die twee aspecten niet samen kunnen gaan. Maar volgens mij kan dat wel. Als ik zeg dat dit boek de werkelijkheid beschrijft, wil dat niet betekenen dat het een blauwdruk is voor alle gevallen. Het boek is geen allesomvattend, sociologisch onderzoek waarin een accuraat beeld wordt geschetst van heel Amsterdam. Het is mijn werkelijkheid, niet meer en niet minder, en die beschrijf ik.” (http://sargasso.nl/archief/2009/07/13/robert-vuijsje-reageert-op-stellingen/) Vuijsje zegt dus zelf ook dat zijn boek niet de absolute waarheid verkondigd. Als Alleen maar nette mensen wordt beschouwd als een puur fictief werk, is de reactie van Nzume dan nog wel geldig?

Profiel  

Berichttitel: Re: Alleen maar nette mensen: fictie of realiteit?
BerichtGeplaatst: 04 jan 2010, 10:07 

Ik denk dat het eerder fictie is, al zijn er wel realistische elementen aanwezig in het boek. Maar fictie of niet, ik vond het een slecht boek ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jan 2010, 20:38 

Zoals zo vaak kunnen bepaalde typeringen van toepassing zijn op grote groepen, maar betekent dit niet automatisch dat echt iedereen zo is.
De beschrijvingen zijn duidelijk gefundeerd op reële eigenschappen, maar hoogst waarschijnlijk verder uitgebouwd en geromaniseerd.

Ik heb het boek graag gelezen, ook al vind ik dat het hoe verder het evolueert, het minder boeiend is.

Grtz

Martha

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 13:58 

MarthaW schreef:
Zoals zo vaak kunnen bepaalde typeringen van toepassing zijn op grote groepen, maar betekent dit niet automatisch dat echt iedereen zo is.
De beschrijvingen zijn duidelijk gefundeerd op reële eigenschappen, maar hoogst waarschijnlijk verder uitgebouwd en geromaniseerd.

Ik heb het boek graag gelezen, ook al vind ik dat het hoe verder het evolueert, het minder boeiend is.
Grtz

Martha

Vind ik ook, het einde (stuk Amerika enz) is totaal overbodig en maakt het einde wat langdradig en saai.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jan 2010, 13:37 

Bram Seeuws schreef:
Ik denk dat het eerder fictie is, al zijn er wel realistische elementen aanwezig in het boek. Maar fictie of niet, ik vond het een slecht boek ;)

Dit was geen slecht boek. Misschien begrijp je het gewoon niet goed..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 11:36 

fantastisch boek! vind ik beter dan de andere 2. Het is een boek waarbij je je kan ontspannen. over de liefde vond ik saai

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2010, 11:38 

ik vond het een mooi boek dat vlot las. de beste naar mijn bescheiden mening

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 feb 2010, 23:15 

ik ben het niet eens met Pieter , de mensen van nu zijn totaal veranderd. Iedereen is in staat tot alles. natuurlijk zo een gevallen kom je maar zelden tegen en je zal het bijna niet herkennen maar ik denk wel dat dit bestaat in de huidige maatschappij.

ik geloof wel dat dit een waar gebeurt verhaal zou kunnen zijn, natuurlijk de basis lijn wel te verstaan , met de details kan gefoefeld zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2010, 10:40 

Ik wil Eva de Roovere wel zien!!!!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur